vrijdag 13 februari 2015

Schrijftips


Yes! Er waren heel veel onvoldoendes bij Engels toets van de toetsweek. En ik heb gewoon een 5,6. Ik ben hier best wel trots op want ik ben heel slecht in Engels.
Morgen ga ik een internetvriendin ontmoeten. Ik ben echt heel benieuwd hoe ze in het echt is.
Dus als ik morgen dingen koop maak ik een soort shoplog. Waarschijnlijk gaan we naar een tweedehands winkel en ik heb daar nog nooit kleding gekocht. Dus ben echt heel benieuwd hoe dat is.

Vandaag tips voor mensen die zelf graag een boek willen schrijven. Dit zijn tips van de schrijver Jacques Vries.

1. Begin niet meteen met een heel (dik) boek.
2. Het is handig om van tevoren heel kort op te schrijven hoe het verhaal ongeveer gaat worden.
3. Let ook op de ‘spanningsboog’ in je verhaal.
4. Het is vaak ook handig om de hoofdpersoon (een beetje) op jezelf te laten lijken of op iemand die je goed kent.
5. Als je gesprekken opschrijft (‘dialogen’ noemen schrijvers dat), let op de leestekens, anders snappen de lezers er niks van en wordt het een ‘woordenbrij’.
6. Probeer je ook de plekken voor te stellen waar het zich allemaal afspeelt.
7. Probeer ook een paar verrassingen in je verhaal te stoppen.
8. Lees wat je hebt geschreven hardop voor aan jezelf of aan mensen die je aardig vindt.
9. Als je vast komt te zitten met je verhaal, leg het even weg.
10. Blijf zélf ook boeken lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten